Att sticka till en liten

IMG_2981 - version 2

Det här är det första jag stickat till barn. Jag tycker att jag ofta läser att det är bra och praktiskt att sticka barnkläder eftersom man då kan öva på olika tekniker utan att behöva sticka de där decimetrarna med slätstickning som ett vuxenplagg kräver. Det kan jag absolut hålla med om, men, monteringen och fästning av trådar tog ungefär lika lång tid som ett vuxenplagg. Det var exakt lika många trådar att fästa runt axlar och ärmisättning som till vuxen så det känns lite som att koftan vid axelpartiet till 50% består av trådar. Montera, fästa och sy knappar är ungefär det tråkigaste jag vet så jag var alldeles svettig i slutet. Tur då att själva stickningen gick fort och att tossorna bara totalt tog ett par timmar styck!

Jag köpte garn och mönster till koftan i storlek 6 månader och fick rester som räckte till hättan och tossorna. Mönstret till koftan köpte jag tillsammans med garnet och övriga mönster är gratis på ravelry. Garnet är Sirdar baby bamboo som är 80-20 bambu-ull, det fyllde ut riktigt bra och ger en härlig silkig känsla utan att vara alltför stumt.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att sticka till en liten

  1. riot yarn skriver:

    Men då måste du bara sticka efter Elisabeth Zimmermanns mönster, då slipper du tråkig montering 😀. Snyggt blev det iaf, det ser mycket proffsigt ut nu när du kämpat med monteringen.

  2. Eva Berg skriver:

    Slutresultatet är mödan värd. Så fint till det lilla barnet. Kram

  3. stickresan skriver:

    Jo, jag är faktiskt nöjd med hur det blev. Det är synd att montering påverkar slutresultatet så mycket när det är stickningen som är det roliga.

    Bodil det är nog dags att börja upptäcka Zimmermann för mig, har tänkt göra en baby surprise jacket snart. Jag köpte också den där babystickning på stickor 3, och där finns ju massor av fint.

  4. Liisa skriver:

    Väldans sött! Håller med om att det är ett bra sätt att testa nya tekniker och även nya garner.

Lämna en kommentar