Franskt ekologiskt merino

IMG_2939

Fåren som har producerat den här ullen betar på alpernas sluttning i Provence i södra Frankrike, och det har behandlats så lite som möjligt. Jag läste om garnet som kommer från De Rerum Natura på en blogg och kände att jag ville testa det. Det var dessutom inte alls dyrt plus att det var rabatt på det i januari så jag slog till. Jag både gillar och ogillar merino. Jag gillar att det inte kliar, men jag ogillar behandlingen av fåren som sker på vissa ställen och att det ofta är väldigt processat, det är svårt att föreställa sig att ullen kommer från ett levande djur.

Jag fick garnet förra veckan och det känns fantastiskt. Mjuk och gosigt men ändå med lite struktur. Garnet var förpackat i en papperspåse som var igentejpad med ett litet knippe lavendelkvistar och et litet kort med en hälsning på franska. Det kändes som att jag förflyttades till södra Frankrike.

IMGP9252_medium2 IMGP9672_medium2

Jag har tjuvstartat på det bruna som ska bli en längre tröja med flätor, något som jag länge saknat i min garderob. Samma mönster som bilderna ovan med jag går upp i storlek för att den ska bli löst sittande.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Franskt ekologiskt merino

  1. Eva Berg skriver:

    Södra Frankrike längtar en alltid till. Ditt nya garn kan du säkert förvandla till något vackert och passande. Kram

  2. Em skriver:

    Spännande! Funderar också på att beställa från de Rerum Natura. Vad heter färgen till vänster (gråbrun)?

Lämna en kommentar