Starling eller den tunna koftan

IMG_1509-001

Den här påbörjade jag strax efter att vi flyttat hit, och den 20 november bloggade jag om den här och då hade jag precis kommit igång. Den stickas i ett stycke från axlarna och neråt och därefter plockar man upp maskor runt kanterna för att sticka spetsdelen. Första delen gick riktigt fort men sedan dess har den legat eftersom jag var osäker på om den var för stor. Nu tog jag tag i den och det visar sig att den passar. Skönt!

IMG_1523-001

Färgen är jättefin i verkligheten men helt omöjlig att fotografera. Jag skulle beskriva den som bläck, riktigt mörkt blålila. Garnet är tunt och väldigt mjukt i 100% ull så den värmer lite.

IMG_1531-002

Jag skulle behöva tvätta den och sträcka ut spetsen lite, och jag maskade visst av lite för löst så det ska jag försöka att dra till lite. Just nu hänger den ner i fram vilket är lite snyggt men nu är det lite väl mycket. Det är tur att jag har så lite kläder till att börja med för nu har jag ju stickat några tröjor, men det känns kul och det här fyller verkligen ett hål i garderoben.

Mönster: Starling, använde dock ett tunnare garn och större stickor, 4 istället för rekommenderade 3 för att få ett lättare och tunnare material.

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Starling eller den tunna koftan

  1. Liisa skriver:

    Jättefin! Sitter bra på dig! Vad är det för ett garn du har använt?

Kommentera

