Syfestival och helgen som gått

I helgen som gått var Viktors mamma på besök. Vi var på både Syfestival och Antikmässa på lördagen i Stockholm med henne och det var väldigt roligt på båda två. Mycket folk och mycket fint att se på båda mässor.

IMG_1486-001

Jag har ett tag varit nyfiken på Ullcentrums i Kalmar lingarn. De bryr sig mycket om kvalité och svenskproducerat och det gillar jag med. Det här är ett tunt 4-trådigt lingarn med 3 trådar lin och en tråd bomull så det är lite mjukare än 100% lin. Det ska bli en tunn randig sommartröja så  200 gram räcker till en löst sittande långärmad tröja. Både billigt och högkvalitativt! De hade en modell uppstickad i just de här färgerna och den var väldigt snygg och somrig. Det är faktiskt snart sommar om man tänker att man ska hinna sticka sommarkläder, så det så!

IMG_1487-001

Jag fick en handstickad tröja av Viktors mamma som hon hittat på second hand. Den är stickad i ett väldigt mjukt garn och det har varit en kofta men har blivit ihopsydd. Jag kommer antagligen att försöka sprätta upp den igen, jag använder nästan alltid koftor och halslinningen är dessutom lite trång även om tröjan annars sitter bra. Kanske blir det hyskor för det är en dubbel kant på båda sidor så det är ganska tjockt i mitten nu och inga knapphål vad jag kan se.

Det är lustigt för i julas fick jag ett vantmönster av mormor som är otroligt likt blommorna på tröjan. Nästa vinter kanske det blir dubbelmatchning med kofta och vantar?

IMG_1490-001Det skånska yllebroderiet jag fick i julklapp förra året är klart! Jag är väldigt nöjd med det även om hästen blev väldigt tjock om magen eftersom jag sydde lite utanför prickarna där. Annars är det fint och färgglatt och nu behöver jag bara sy ihop fram och bakstycke på maskin.

Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

