Stickprov

IMG_1323-001

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med mig, men såhär noggrann och ordentlig har jag aldrig tidigare varit när jag stickat. Först gjorde jag ett stickprov med löven, och utifrån det kan jag nu beräkna när jag kan börja göra minskningar för armhål för att mönsterpassa. Jag för även anteckningar över allt jag gör så att jag kan gå tillbaka och se var det gick fel eller rätt.

Löven går fort att sticka, det är en rapport på 18 varv där inget varv är det andra likt så det är lätt att bara släppa stickningen och direkt hitta var i diagrammet jag var när jag lämnade den. Jag hann ganska långt innan trettondagen men sedan dess har det varit fullt upp med tentor och kursstart. Just nu läser vi en kurs som heter arkivteoretisk fördjupning och det är ungefär lika roligt som det låter, ganska tungrott och tar glädjen ur allt annat. Lite dålig tajmning eftersom jag nu på ett ungefär nått till allt det svåra i stickningen. Det är ju hur ärmarna och axlarna sitter som spelar mest roll för hur en tröja sitter. Men jag föreställer mig ju att jag ska ha den i vår/sommar så det är ju ett tag kvar.

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Stickprov

  1. Eva skriver:

    Är den färdig nu? Jag är imponerad av denna stickning som du konstruerat och producerat. Har visat den för alla på vårt stickcafé. Kram

    • stickresan skriver:

      Inte riktigt än. Nu håller jag på att sticka knappkanter och det blir bra men jag vet inte riktigt om jag är nöjd med puffärmarna, ska sy fast dem och se hur det blir. Men snart så!

Kommentera

