Broderiet

När jag tog fram broderiet för att fota det för bloggen blev jag sugen på att brodera, så i påsk sydde jag några stygn på det. Snart är ena halvan klar så det känns som att jag kommit ganska långt på det, och fort har det gått med tanke på min arbetsinsats och förkunskap som var lika med noll. Det fina med yllebroderiet är att det inte alls gör något om det blir lite fel, det blir snarare ännu finare, mer själfullt liksom.

Min pojkväns mamma är medförfattare till den här boken som täcker i princip allt man vill och behöver veta om yllebroderier, framför allt skånskt. Han fick ett ex av den, och jag började läsa den i brist på annan lektyr men blev snart fast. Fina bilder och väldigt intressant text. Det härliga med de gamla broderierna som finns avbildade i boken är att man verkligen kan se brodösens hand i broderiet, och det är festligt att se hur man kopierar bilder ur högreståndsmiljöer, speciellt lejon och kejsare. Här finns den på adlibris.

Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

