Skräddarsydda tumvantar

Dessa vantar påbörjade jag när det var en köldknäpp i början av mars, men jag körde fast när jag upptäckte att jag gjort olika avslutningar. Tanken var att jag skulle avsluta med masksöm för att få lite variation och extra utrymme för fingertopparna, men på den ena vanten sydde jag 6 maskor och på den andra 8. Jag kan inte bestämma mig för vilken jag gillar mest och därför har vantarna blivit liggande. Jag gillar vantar som är långa och smala, och som det är nu är den med den bredare avslutningen lite för kort, så troligen kommer jag repa upp båda, tur att det går fort med stickor 4 och tjockt garn!

Jag provade att öka tre maskor, en maska vartannat varv, för att skapa en tumkil och det blev snyggt. Sedan la jag upp nya maskor över hålet, men egentligen gillar jag att sticka tummaskorna i ett annat garn mest. Kanske kan man kombinera dessa två med att sticka ihop maskor när man satt tillbaka maskorna i det avvikande garnet? Ska prova nästa gång.

Garnet köpte jag på tradera för ca 1,5 år sedan och jag gissar att det är ungefär som lovikkagarn, men med mycket lanolin, och det gillar jag!

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

