Fortsättningen efter förkylningen

Ibland kan man vila bort en förkylning, ibland inte. Nu är jag äntligen på banan igen efter en hel vecka av feber och hostningar. Feberyran var inte så vältajmad med spetsstickning så jag har mest kollat på filmer. Några varv har det blivit, och jag måste säga att jag känner mig lite kluven inför det här med spets. När jag stickar ”räcker” det liksom inte med stickning utan jag vill alltid kolla på tv eller lyssna på ljudbok, men med spetsen kan jag inte det utan måste ständigt räkna maskor och vara på hugget för att inte göra fel. Fel blir det ändå, och gärna i slutet av varvet när koncentrationen släpper. Visserligen kan det här ha att göra med förkylningen, varven idag och igår har gått mycket bättre än andra dagar. Idag kunde jag till och med lyssna lite på radio samtidigt, så det blev det lite roligare.

Positivt är att det känns som att jag uträttar något även om jag bara sätter mig och stickar ett varv, så som det oftast blir. Negativt är att det är svårt att bara släppa stickningen när som helst. Nästa gång ska jag ha markörer mellan varje rapport. Jag har inte så många just nu, och de jag har sitter så tajt på 4-stickorna att de är mer ivägen, men speciellt i början hade det varit otroligt bra. Jag vet att jag har gjort ett fel som syns, men det får vara, det är inte så uppenbart och bara en expert skulle lägga märke till det. Jag tror inte att jag kommer att utveckla den besatthet som vissa verkar ha för sjalar i allmänhet, men vem vet. Den här blandningen av merino och silke känns fantastisk i alla fall, men man får se upp för tappade maskor, för de kan halka iväg långt.

Igår var jag tvungen att åka till Stockholm och då passade jag på att besöka Litet nystan. Där köpte jag en härva tvåtrådig Kampes som jag tänkte skulle passa perfekt till det gråa Sjöhästens som blev över från wisdomkoftan. Jag tänker att det kan bli ett par fina mönstrade vantar en vacker dag. På Litet nystan har de garn från Grimslätt som jag har skrivit om tidigare, men tyvärr hade de bara naturfärgerna och inte de färgade som jag är lite förälskad i. Det var i alla fall kul att klämma lite på det!

Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

