Deco

Strax innan jul blev jag klar med den här lilla raringen. Koftan är designad av Kate Davies, hennes blogg är verkligen värd att läsa. En av de saker jag gillar mest med koftan är att den har en historia, det finns en tanke bakom, och det är nog den största anledningen till att jag gillar den så mycket. Den är inspirerad av det som vi svenskar kallar jugend, art deco, och därifrån har den fått sin namn. Läs mer om tillkomsten här, och här är mönstret om du är intresserad av att köpa det.

Det här var mitt första större projekt, och nu såhär i efterhand är jag glad över det. Kate Davies skriver mycket bra och pedagogiskt, det är aldrig några oklarheter. Koftan stickas i ett stycke på rundsticka och istickade ärmar, så ingen montering behövs. Jag har använt den väldigt mycket, trots att den är helt otroligt varm, men det är ju också skönt. Jag kom över garnet billigt på tradera, och det är 85% ull och 15% alpacka. Jag har också hunnit byta knappar, de första var lite väl vita och stack ut för mycket, dessa är mycket bättre, även om de blänker på bilderna.

Garn: Ull och alpackamix, okänt märke, men texten är på italienska. Det är entrådigt och det går ca 180 m/50 g om jag inte minns fel.

Stickor: 3, 2.5

Mönster: Deco, och här är den på ravelry.

Jag tror inte att jag har några råd, förutom att lita på mönstret, de ändringar jag gjorde visade sig vara till det sämre. Jag ser mig fortfarande som en nybörjare även om jag kan mycket mer nu än innan jag gjorde den här, men den här kan man se ganska många nybörjarmisstag om man tittar noga, men det tycker jag inte att man ska!

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

