Att använda en livlina

Jag kämpar på med min gråa wisdomkofta. Eftersom jag ibland får repa upp tänkte jag visa mitt försök till något som jag bara läst om tidigare, att använda en livlina.

Många använder tandtråd, och det hade inte jag eftersom jag använder plackers och tycker att stickhobbyn är dyr nog utan tandtrådsinköp. Jag använde en sytråd. Om man använder knitpro trär man helt enkelt in den i det lilla hålet i stickan där man normalt har den lilla spänningsnålen och låter tråden löpa med under varvet. När man har stickat klart det tar man ur tråden och låter den sitta kvar där den sitter. Om man inte använder knitpro antar jag att man får sy in en tråd efteråt, men jag vet egentligen inte. Jag stickade in livlinan under det aviga varvet och såhär såg det ut under nästföljande varv.

Tråden löper längs med stickan.

Och såhär såg det ut när jag stickat ytterligare något varv. När jag sedan var tvungen att repa upp insåg jag nyttan av att ha något stadigare än en sytråd, den följde med maskorna och det var svårt att få upp dem med bara ett par händer. Men den tappade maskan löpte inte mer än en ”nivå”, så helt misslyckat var det ju inte.

Varför ska man då använda detta? När man repar kan man inte repa längre än där livlinan finns, därför slipper man helt enkelt räkna varv på det upprepade för att veta var man är, något som är väldigt praktiskt när man stickar spets med svåra och invecklade rapporter när man måste veta exakt var man är. Maskorna är dessutom inte vridna utan sitter rätt. Jag kommer definitivt att använda det här igen, men då kommer jag nog använda något kraftigare än en sytråd.

Det här inlägget postades i Stickning, Teknik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

