Norrsunda bladkrans

Det här var alltså mitt första försök till flerfärgsstickning, eller stranded knitting som det heter på engelska. Jag hittade mönstret genom att söka på Ravelry, här är mössan, och här är vantarna. Här är även hennes hemsida. Mönstret är gratis vilket är en stor anledning till att jag valde det, men också för att jag fick de här garnerna av min pojkväns mamma och ville göra något med dem. Eftersom färgerna är så mörka letade jag efter ett mönster där färgerna ”hängde ihop” lite. Om mönstret varit lite mer spretigt tror jag inte att man hade sett något av det alls.

Det var svårt. Jag stickade vantarna sammanlagt fyra gånger innan jag blev helt nöjd och fick kontroll på de två garnändarna. Det känns inte som att det spelar någon roll hur man håller garnet, det är nog väldigt individuellt, men bara det känns bekvämt liksom, och att man gör likadant hela tiden. Men det är ju så roligt att lära sig nya tekniker, och det blir ju så snyggt.

Nu börjar jag känna mig redo att försöka mig på något nytt, är sugen på ett par galna sockar eller en helgalen tröja, antingen den här, eller den. Vill dock göra en längre så att jag kan använda den som tunika. Eller något lite mer nedtonat, som den här koftan. Men just nu känns allt det där ganska långt in i framtiden.

Mönster: Norrsunda bladkrans. Jag gillar ju historia och sånt, så jag gillar verkligen motivet och varifrån konstruktören hämtat det. Fint och lättförståeligt mönster! Dock vill jag varna för att mössan är i största laget. Mitt huvud är enormt (storlek 59-60), men jag fick ändå sticka om resåren med stickor 2 och så tog jag in 8-10 maskor. Nu är den ganska lagom, även om den fick en svampform.

Stickor: 2 och 3.

Garn: Vet ej, men det är handfärgat och har fina skiftningar.

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

