Plötsligt händer det

Jag går ganska ofta på second handaffärer och liknande, men det är ganska sällan man hittar något riktigt bra i stickväg tycker jag. Men så plötsligt händer det, idag hittade jag en märkbok tryckt 1928 och flera korta rundstickor för sammanlagt 30 kr! Tre av dem är riktigt korta, för ärmar och vantar, och de andra tre är för exempelvis mössor. Det står ingen storlek och jag har inget stickmått, men jag gissar på mellan 3,5-5 och en riktigt tunn mössticka, 2 mm kanske.

Jag har alltid velat prova på de där korta stickorna men eftersom jag inte ärvt eller fått stickor på annat vis har jag precis investerat i ett Knitpro stickset, och då är det svårt att motivera köp av korta stickor. Märkboken är rolig eftersom korsstygnsmönstren går att använda som stickmönster och går att kombinera på alla möjliga olika sätt. Man kan ju också byta ut mönsterrapporter i befintliga mönster. Dessutom är den från min bästa stilepok, jugend.

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

