Återblick

Image

Jag tänkte börja med en återblick för att se min egen utveckling. Tyvärr har jag ingen bild på de där första sockorna jag stickade i lovikka och de finns inte heller kvar. Jag stickade bara vantar och sockor, och helst i lovikka eftersom jag alltid haft en förkärlek för lovikkavantar. Men ganska snabbt övergav jag den där vikta kanten, dels eftersom den är så tråkig och tar lång tid att sticka, men också för att den sväljer så mycket garn. Dessutom tycker jag att det är varmare och mer praktiskt när vanten smiter åt vid handleden. Det är den vita vanten med ett svart streck som är upprinnelsen till det, jag blev kär i en mönster från Järbo garn där man skulle använda sig av restgarner i sina vantar. Jag kämpade länge och väl med att få in det där strecket innan jag insåg att man skulle sticka fram och tillbaka och inte runt. Tekniken kallas intarsia.

Ungefär samtidigt som jag hade fyllt behoven av raggsockar och vantar fick jag väldigt mycket att göra i skolan, och jag var trött på vantar och ville sticka annat, men hann liksom inte. Stickningen fick vila i ca 8 månader innan jag blev helt betagen av en bild på en näverstickad sjal. Jag skulle absolut ha en, och då var jag arbetslös och hade all tid i världen att sticka en.

Nu är den klar och jag har min näverstickade sjal, men det tog sin tid eftersom jag fick lära mig en läxa. Jag var ju faktiskt inte så bra på att sticka, och det var inte så svårt att googla fram en bra beskrivning, men jag skulle ju absolut ha en sådan som jag sett på bild. Hon hade gjort ökningar i början så att det inte bara blev en stor trekant, och så blev det inte för mig. Istället för att repa upp fortsatte jag och blev inte nöjd. Så efter ett tag repade jag upp hela och fick snällt börja om. Nu är jag nöjd, och jag har lärt mig att man kan strunta i vissa små fel som inte påverkar slutresultatet, men om det blir så mycket fel att det inte blir som man tänkt sig är det lika bra att repa upp, och hellre förr än senare.

Tack vare sjalen lärde jag mig mycket och fick stort förtroende att gå vidare. Jag fick garn av min pojkväns mamma och av det stickade jag en möbiussjal att vira runt halsen.

 

Och ett par vantar med matchande mössa. Svårt, och otroligt roligt med flera färger.

Jag har stickat några fler saker, men jag tycker att dessa väl representerar min stickutveckling. Jag ska beskriva några av dem närmare, men nu tror jag att det räcker för den här gången.

 

Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

